Istoria cunoaşte numeroase personaje nedreptăţite în posteritate.
Altfel spus, personaje care, deşi au făcut lucruri deosebite, au rămas în posteritate sub înfăţişarea unor monştri sau, şi mai rău, a unor mediocri: Nero, Richard al III-lea, Ludovic al XI-lea, Napoleon al III-lea.
Responsabili de imaginea rămasă în posteritate sunt cei care au scris, la vremea respectivă, despre personajele cu pricina.
Napoleon al III-lea, deşi unul dintre artizanii Franţei moderne, ni s-a păstrat cu o imagine negativă, pentru că mari scriitori precum Victor Hugo l-au antipatizat.
În Istorie pot suferi asemenea nedreptăţi şi obiectele.
Cel mai bun exemplu: ghilotina.
Cînd spui Revoluţia franceză, spui ghilotină.
Teribilul instrument ajunsese la un moment dat să programeze execuţii publice dis-de-dimineaţă pentru a face faţă listei lungi de aşteptare.
Plecînd de aici, s-ar putea crede că ghilotina a fost inventată în scopuri malefice.
Nimic mai fals.
Cuvîntul ghilotină vine de la doctorul Joseph-Ignace Guillotin, deputat în Adunarea Constituantă. Domnul cu pricina nu e inventatorul teribilului instrument, cum s-ar putea crede, ci susţinătorul deciziei de introducere a ghilotinei în execuţiile pedepselor cu moartea.
Joseph-Ignace Guillotin a prezentat maşina destinată decapitării condamnaţilor în şedinţa Adunării Constituante din 28 noiembrie 1789.
S-ar putea crede că doctorul Guillotin a susţinut introducerea ghilotinei prin nevoia de a mări randamentul execuţiilor capitale dictate de Revoluţia Franceză.
Nici vorbă.
Cînd s-a înfăţişat propunerea şi, mai ales, cînd s-a discutat în Adunarea Constituantă, Revoluţia n-ajunsese în faza Terorii. Suntem – atenţie – în 28 noiembrie 1789!
Revoluţia se mai afla în etapa entuziasmului delirant.
Joseph-Ignace Guillotin a prezentat deputaţilor ghilotina drept anexă la un proiect de lege.
Un proiect de lege înscris în seria măsurilor adoptate de Adunarea Naţională şi de Adunarea Constituantă sub semnul măreţii idei de Libertate, Egalitate, Fraternitate.
Iniţiatorul Proiectului a cerut reprezentanţilor naţiunii să purceadă la o revoluţie şi în planul executării condamnaţilor la moarte.
O Revoluţie vizînd două obiective majore:
1) Eliminarea chinurilor inutile şi ruşinoase la care era supus condamnatul la moarte.
Pînă atunci, execuţia condamnării la moarte apela la spînzurare, sugrumare, stîlcire în bătăi cu bare de fier.
Prin întreaga sa alcătuire, ghilotina elimina toate aspectele chinuitoare şi dezonorante din perioada Vechiului Regim.
Condamnatul vîra capul în dispozitiv. Dispozitivul, acţionat de călău, lăsa să cadă lama grea şi ascuţită ca briciul pe grumazul victimei.
Şi gata!
Omul murea imediat, fără să se chinuie, dar mai ales fără să se simtă umilit în demnitatea sa de Om.
Ba chiar, Joseph-Ignace Guillotin pretindea că, înainte de a ajunge pe Lumea Cealaltă condamnatul se simţea bine.
Aceasta deoarece, în clipa cînd pica lama, el, condamnatul împărtăşea „senzaţia unui suflu lejer de răcoare pe ceafă”.
2) Asigurarea prin lege a egalităţii cetăţenilor în faţa pedepsei capitale.
Vechiul Regim era unul al gravelor, revoltătoarelor inegalităţi nu numai în materie de avere, ranguri, dar şi de pedeapsă capitală.
Oamenii de rînd, de exemplu, erau spînzuraţi sau chiar arşi de vii.
Nobilii însă aveau privilegiul de a fi decapitaţi: cu securea sau cu sabia.
Punînd capăt acestei realităţi anacronice, Adunarea Constituantă decretează, la 21 ianuarie 1790, abolirea deosebirii de clasă în privinţa execuţiilor capitale.
Într-o altă şedinţă, cea din 3 iunie 1791 (Revoluţia Franceză a stat sub semnul deliberării democratice), la propunerea deputatului Louis-Michel Lepeletier de Saint-Fargeau, se decide că orice condamnat la moarte va fi executat numai şi numai prin ghilotinare.
Ghilotina e testată în istorica zi de 13 aprilie 1792 pe trei cadavre, la spitalul din Bicetre.
La 25 aprilie 1792 tîlharul Nicolas-Jacques Pelletier inagurează noua expresie umanismului revoluţionar.
Primul cap de condamnat politic pică la 21 august 1792 în Piaţa Carausel din Paris.
Joseph-Ignace Guilletin moare în 1814, la vîrsta de 76 de ani.
Ce păcat!
N-a avut şansa de a simţi „senzaţia de suflu lejer de răcoare pe ceafă!”
*
Scriam pe 28 octombrie 2014. O altă instituție vîrîtă pînă-n gît în campania electorală: Curtea Constituțională!
Deși Livia Stanciu, președinta Înaltei Curți, s-a antepronunțat vineri, 24 octombrie 2014, în chestiunea Deciziei privind Sesizarea ANI de mutare a judecății cazului Iohannis de marți, 18 noiembrie 2014, mai devreme, astfel încît românii să voteze în primul tur în cunoștință de cauză, refuzul Completului secret de a da curs cererii a surprins pe mulți români. Dacă ar fi cunoscut Cazul sau mai precis, dacă presa ar fi prezentat toate datele despre acest Caz, mai mult ca sigur românii n-ar mai fi fost surprinși. Președinta Înaltei Curți a invocat în sprijinul Deciziei pe care, iată, o știa de vineri, (de unde tragem concluzia că afacerea Klaus Iohannis e coordonată de la șefia Înaltei Curți), o decizie pe care CCR ar trebui s-o ia pe 4 noiembrie 2014, a treia zi după primul tur al prezidențialelor. Despre ce-i vorba? Marți, 7 octombrie 2014, Curtea Constituțională s-a întrunit pentru a discuta dacă articolul 87 aliniatul 1, paragraful f din Legea 161/2003 e sau nu constituțional:
„Funcția de primar și viceprimar, primar general și viceprimar al municipiului București, președinte și vicepreședinte al consiliului județean este incompatibilă cu: (…) f) funcția de reprezentant al unității administrativ-teritoriale în adunările generale ale societăților comerciale de interes local sau de reprezentant al statului în adunarea generală a unei societăți comerciale de interes național;”
Pe baza acestui articol, 100 de primari, printre care și Klaus Iohannis, au fost declarați incompatibili de către ANI. Dosarele lor se găsesc la Înalta Curte. Primarul din Tuzla a contestat la CCR constituționalitatea acestui articol. I s-au alăturat alți 13 primari. Cazul Klaus Iohannis e nițel diferit. Primarul Sibiului susține că societatea comercială în care a fost reprezentant al primăriei nu era de interes local, ci regional. ANI a declarat că era de interes local. Absența termenului regional semnifică referirea la local. Din cîte se vede, legea nu conține termenul de regional. Înalta Curte urma să se pronunțe dacă societatea respectivă era de interes local sau regional, ținînd cont că legea nu face referire expresă la regional. În cazul în care CCR decidea, pe 7 octombrie 2014, că articolul 87, aliniatul 1, paragraful f, e neconstituțional, Klaus Iohannis devenea automat compatibil. În cazul în care, pe 7 octombrie 2014, CCR decidea că e constituțional, deși șansele lui Klaus Iohannis se micșorau, totuși, procesul putea fi cîștigat, deoarece Înalta Curte trebuia să se pronunțe în legătură cu semnificația cuvîntului local, mai precis dacă, în absența unei precizări regional, regionalul se identifică cu localul. Dacă Înalta Curte ne mai poate aburi invocînd în sprijinul amînării mersul special al proceselor la această instanță, avîndu-și cauza în surmenarea judecătorilor din cauza numărului mare de dosare, în cazul CCR lucrurile puteau fi tranșate chiar pe 7 octombrie 2014. Pe 7 octombrie 2014, CCR amînă luarea unei decizii pentru 4 noiembrie 2014. Admițînd că pe 7 octombrie 2014, Augustin Zegrean nu era în deplinătatea facultăților sale mintale, decizia putea fi amînată pentru un termen peste o săptămînă sau, hai, treacă de la noi, peste două. Ea e amînată însă cu o lună, pentru exact a treia zi după primul tur de scrutin. Această amînare, suspectă rău, rău de tot, a dat Înaltei Curți justificarea de a amîna și ea pentru a treia zi a celui de-al doilea tur de scrutin propria decizie. Amînarea unei decizii de către CCR îmi confirmă că nimic din ceea ce se întîmplă acum la Înalta Curte și la DNA nu e întîmplător. Ce se urmărește? Deocamdată eu nu pot face decît presupuneri. Printre ele se numără și cea că totul lucrează pentru Victor Ponta. Alți comentatori susțin că, dimpotrivă, lucrează pentru Klaus Iohannis. Sigur e că numai rezultatele scrutinului prezidențial ne va spune exact pentru cine s-a lucrat dintre cei doi candidați importanți. Pînă atunci dvs ce credeți? Amînarea de către CCR și amînarea de către Înalta Curte sunt întîmplătoare? Dacă nu, pentru cine lucrează Justiția din România?
Fii primul care comentează