Strada Viilor din cartierul craiovean Bariera Vâlcii va fi modernizată. Costul lucrărilor, potrivit documentaţiei care va fi aprobată de Consiliul Local, se ridică la 900.000 de euro, adică 530 de euro metrul de stradă modernizată.
Consiliul Local (CL) Craiova va aproba printre altele, în şedinţa ordinară de joi, documentația de avizare şi indicatorii tehnico-economici pentru obiectivul de investiții „Modernizare şi reabilitare străzi, alei şi trotuare în municipiul Craiova – Modernizare strada Viilor”. Strada din cartierul Bariera Vâlcii a fost inclusă într-un contract subsecvent de achiziție publică la un acord cadru încheiat de municipalitate în august 2020, având ca obiect modernizarea a cinci străzi din Craiova: Bucegi, Cantonului, Viilor, Craioviţa şi Brăila.
Conform variantei alese de primărie, valoarea totală cu TVA a lucrărilor de modernizare a străzii Viilor va fi de 4.458.853,93 lei (puţin peste 900.000 de euro). Din aceşti bani, partea de construcţii şi montaj (C+M), inclusiv TVA, are valoare de 3.960.679 lei. Durata de realizare a investiţiei este de 13 luni, din care o lună proiectare şi 12 luni execuţia.
Strada are o lungime totală de 1.700 de metri, ceea ce însemnă că, teoretic, costul ar fi de 530 de euro pe metrul de stradă modernizată. „Strada ce face obiectul prezentei investiții este improprie circulației autovehiculelor și pietonilor. De la intersecția cu strada Toamnei pana la intersecția cu strada Teilor este asfaltată. De la intersecția cu strada Teilor până la intersecția cu strada Carpenului este pavată cu piatră cubică. Structura rutiera existentă este necorespunzătoare, gradul avansat de degradare al suprafețelor de rulare are drept consecințe viteze de circulație reduse, pericole de accidente, creșterea gradului de poluare, băltirea apelor pe carosabil, precum și disconfort în nivelul de trai al populației“, se arată în raportul ataşat proiectului de hotărâre supus aprobării.
Strada Viilor, modernizare de 900.000 de euro. Ce presupun lucrările
Într-adevăr, strada Viilor este degradată de ani de zile şi are nevoie de reparaţii capitale. Potrivit variantei acceptate de municipalitate (varianta suplă), modernizarea presupune refacerea sistemului rutier (săpătură de pământ în grosime de 60 cm, așternerea unui strat din balast de 30 cm, așternerea unui strat din piatră spartă amestec optimal sort de 20 cm şi așternerea a două straturi din mixturi asfaltice), amenajarea de trotuare, ridicarea la cotă a căminelor, rigolă carosabilă, plus relocarea unui stâlp metalic, defrişarea unor arbori şi plantarea altora. La final, strada va avea şi indicatoare şi marcaje rutiere.
Varianta suplă are şi avantaje şi dezavantaje. La capitolul avantaje sunt menţionate următoarele: greșelile de execuţie pot fi remediate ușor și mai ieftin decât în cazul sistemelor rutiere rigide; remedierea defecțiunilor de suprafață se poate face mult mai ușor și local; valoare de investiție mai mică decât în cazul sistemelor rutiere rigide; rularea este mai silențioasa, neexistând rosturi precum cele de la dalele de beton; se pot da în folosință la scurt timp după execuție; în cazul intervențiilor sau investițiilor la instalațiile subterane, acestea se vor putea face prin tăierea, decaparea și săparea strict pe zona de intervenție.
În ceea ce priveşte dezavantajele, acestea ar fi: la temperaturi ridicate apar deformații ale parții carosabile; prepararea betonului asfaltic produce și emană noxe în atmosferă; posibilitatea apariției degradărilor la îmbrăcămintea asfaltică în rosturile longitudinale și de lucru, daca acestea nu sunt tratate corespunzător în faza de execuție; varianta cu structură rutieră suplă se execută mai rapid, dar pune în pericol proprietățile.
„SURSA-GAZETA DE SUD”
Fii primul care comentează