
Scandaluri rușinoase zguduie din temelii Biserica Ortodoxă
Română. O biserică milenară care n-ar fi meritat decât lumină lină
dacă ar fi să rememorăm istoria sa demnă, bogată în merite,
arătătoare de sens poporului său.
Scandalul incredibil ivit în jurul fostului episcop al Hușilor,
Corneliu Bârlădeanu, aduce în discuție și nevrednicele vieți bisericești
ale P.F. Daniel, Patriarhul BOR, IPS Ciprian, Arhiepiscopul Buzăului și
Vrancei și IPS Casian, Arhiepiscopul Dunării de Jos.
Pentru a fi obiectivi și a rămâne curați, noi vom cita din
articolele documentate și cinstite ale unor ziariști îndrăzneți de astăzi.
De viața „necurată“ a Episcopului de Huși a scris Diana Oncioiu și
Ovidiu Vanghele. După ani de ședințe secrete, Curtea de Apel Galați a
condamnat pe Episcopul Hușilor de 8 ani de închisoare pentru viol și pe
fostul arhimandrit al episcopiei, Sebastian Jitaru, la 15 ani de
închisoare. Sentințele nu sunt definitive și hotărârea finală de Casație
și Justiție.
Ziarista Simona Voicu (HotNews.ro, 27 iunie 2024) scrie:
„Scandalul sexual care a zguduit episcopia Hușilor
Fostul episcol al Hușilor, Cornel Onilă, a fost reținut în 2020
pentru 24 de ore, iar Curtea de Apel Iași a decis arestarea sa
preventivă. Înalta Curte de Casație și Justiție a decis cercetarea sa în
libertate, respingând luarea oricărei măsuri preventive.
Episcopia Hușilor s-a aflat în centrul unui scandal sexual fără
precedent în anul 2017. Episcopul Corneliu Bârlădeanu a fost șantajat
de trei clerici, printre care și arhimandritul Sebastian Jitaru, cu
înregistrări video compromițătoare. Sfătuit de consilieri, Bârlădeanu a
formulat plângere la DNA pentru șantaj. Cei trei clerici au fost trimiși
în judecată și condamnați pentru șantaj, ancheta limitându-se inițial
doar la această infracțiune.
Reporterii „Să fie lumină” au dezvăluit atunci că cel puțin o
probă video care demonstrează abuzurile sexuale ale fostului episcop
de Huși, Corneliu Onilă, nu a ajuns la Parchetul de pe lângă Curtea de
Apel Iași.
Ancheta redeschisă după dezvăluirile „Să fie lumină”
Jurnaliștii de la platforma independentă „Să fie lumină” au
detaliat cum se petreceau abuzurile sexuale asupra elevilor de seminar
chiar în chiliile prelaților, dar și mărturia unui elev din Huși care acuză
că a fost abuzat de preot. În urma dezvăluirilor, Parchetul de pe lângă
Curtea de Apel Iași a decis redeschiderea anchetei penale.
Corneliu Bârlădeanu s-a retras din funcție în august 2017, de
atunci fiind în penitență la Mănăstirea Văratec. El a negat acuzațiile
care i se aduc, afirmând, prin intermediul avocatului, că imaginile care
îl incriminează sunt trucate. În toată această perioadă și-a păstrat
rangul de episcop retras.“
Din știrile noastre pe surse, se pare că această problemă atât de
complicată și de rușinoasă va fi discutată în Sinodul din această
săptămână (11 – 12 iulie).
Problemele Bisericii Ortodoxe Române se vor complica, în curând
fiindcă însuși Patriarhul Daniel, alături de IPS Ciprian, Arhiepiscopul
Buzăului și Vrancei și IPS Casian, Arhiepiscopul Dunării de Jos, sunt
acuzați de homosexualitate de peste un deceniu.
Pentru a fi obiectivi și imparțiali, vom cita din articolul
ziaristului Constantin Cumpănă (Rezistența, 31.10.2016).
„Un secret bine ascuns, inclusiv prin diversiuni de presă, apasă
trecutul și, poate, prezentul patriarhului B.O.R., Daniel Ciobotea. Ne-a
atras atenția documentarul «ÎN NUMELE BANULUI, AMIN», prezentat în
cadrul emisiunii «În Premieră» de Carmen Avram, de la TV Antena 3
(https://www.youtube.com/watch?v=eWK1L0RHxLo).
În acest documentar, ca și în alte reportaje anterioare, apare un
preot îmbrăcat în reverendă deschisă la culoare, atipică clerului din
B.O.R. Acest preot s-a remarcat prin modul deschis în care critică, pe
bună dreptate, atitudinile derapante ale clerului ortodox și ale
ierarhiei B.O.R. Preotul cu pricina se numește Constantin Țuțuianu.
O întrebare firească derivă din această constatare, căci oricare
alt preot din B.O.R. care ar ieși pe un post TV sau într-un interviu, fără
binecuvântarea ierarhului locului, ar fi aspru sancționat. Au fost cazuri
de preoți excluși din cler și caterisiți, pentru delicte mai puțin grave ca
acelea pe care le săvârșește în formă continuată preotul Țuțuianu:
critică fățișă la adresa practicilor neortodoxe ale ierarhiei B.O.R.
O documentare din presă în cazul părintelui Constantin Țuțuianu
ne relevă un român cu mult curaj. Poate și pentru că, în anii ‘70 ai
dictaturii ceaușisto-comuniste, l-a cunoscut pe preotul dizident Nicolae
Grebenea. Acesta făcuse închisoare timp de 23 de ani și jumătate sub
trei dictaturi: carlistă, antonesciană și comunistă. Desigur că, un
asemenea om, care trecuse prin atât de multă suferință, a avut o
influență decisivă asupra personalității părintelui Constantin Țuțuianu.
Așa se explică faptul că, în decembrie 1989, preotul Țuțuianu se
afla printre adevărații revoluționari din Piatra Neamț, unul din fiefurile
Securității comuniste.
Tot din presă am aflat că preotul Țuțuianu a participat la o
televiziune locală din Piatra Neamț, unde a făcut o serie de acuze
publice. Iată ce se afirma într-un material din ziarul «Adevărul»: «(…)
Scandalurile din Parohia Sfinţii Voievozi au început în 1998, când
preotul Ţuţuianu l-a acuzat public pe mitropolitul Moldovei de atunci,
ÎPS Daniel, acum Patriarh, că este homosexual şi mason (…)»
(http://adevarul.ro/locale/piatra-neamt/neamt-preotul-blesteama-
afuriseste-1_50aec66a7c42d5a663a03fdc/index.html).“
Ziaristul se întreabă foarte clar:
„Patriarhul Daniel Ciobotea este homosexual?“
Și răspunde:
„O afirmație foarte gravă despre actualul Patriarh al B.O.R., care
s-a autointitulat Patriarhul României. Cum este posibil, în Biserica
Ortodoxă Română, ca un homosexual să ajungă călugăr, episcop,
mitropolit și apoi să se cocoațe pe cea mai înaltă treaptă a ierarhiei
ortodoxe: cea de patriarh?
O acuză consemnată în scris încă din anul 2010, dar nedezbătută
de nimeni. În lumina acestei dezvăluiri, se naște întrebarea firească:
Cine apără familia creștină română?
Recent a fost emis un comunicat al Biroului de Presă al
Patriarhiei, intitulat «Precizări cu privire la interpretările demersului
Coaliție pentru Familie», în care erau «taxate» afirmațiile
președintelui României despre «fanatismul religios»
(http://basilica.ro/precizari-cu-privire-la-interpretarile-demersului-
coalitiei-pentru-familie/).“
Ziaristul mai are o întrebare: „ȘANTAJ LA PATRIARHUL DANIEL?“.
La această întrebare el răspunde foarte clar aducând în discuție
mărturiile preotului Țuțuianu.
„Să revenim la părintele Constantin Țuțuianu. Se zvonea din anii
2000 că acest părinte nu poate fi dat afară din cler, deși s-a declarat
fățiș și critic împotriva mitropolitului Daniel. Motivul ar fi fost faptul că
acest preot ar fi avut în posesie niște declarații olografe ale unor elevi
de seminar teologic care ar fi fost abuzați sexual. Așa era zvonul!
Așa s-ar explica de ce s-au întors val-vârtej și cu coada între
picioare niște consilieri trimiși de mitropolitul Daniel, pentru a-l
evacua pe preotul Țuțuianu.
Potrivit presei, mitropolitul ar fi emis un edict de oprire de la
cele sfinte a preotului îndrăzneț. Coroborat cu faptul că nimeni nu se
leagă nici acum de părintele Țuțuianu, zvonul capătă un sâmbure de
adevăr. Numai părintele Țuțuianu sau niște procurori curajoși ar putea
dezlega misterul.
Cine a abuzat sexual niște elevi seminariști și din ce motive
mitropolitul Daniel nu l-a caterisit pe părintele Țuțuianu? Desigur că
oameni din servicii știu despre ce este vorba! Dar credem că este de
folos, ca și în cazul altor funcții importante, un patriarh șantajabil (!?)
decât unul «curat».
Menționăm faptul că părintele Țuțuianu a rămas într-o biserică
aparținând patrimoniului B.O.R. și slujește și acum nestingherit în acea
biserică. Biserica este cea de lângă cel mai mare cimitir din Piatra
Neamț și nicidecum o biserică retrasă dintr-un cătun din munți.
De unde atâta bunăvoință și înțelegere din partea mitropolitului
Daniel, care l-a tolerat, în aceste condiții, timp de 10 ani pe
părintele revoluționar Țuțuianu? Căci, din anul 1998, anul consemnat în
presă, și până în anul 2007, când a plecat la Patriarhie, la București,
Daniel Ciobotea a fost șeful preotului «calomniator». Mai mult decât
atât, preotul Țuțuianu a îndrăznit să se declare independent[1] de
Mitropolia Moldovei și Bucovinei… într-o biserică aparținând B.O.R.!!!
Au fost cazuri similare când Poliția și Jandarmeria, la cererea
ierarhilor și B.O.R., au intervenit în forță și au evacuat preoți, familii
și credincioși din biserici aparținând B.O.R. De asemenea, cunoaștem
cazurile unor oameni târâți prin instanțe și evacuați cu forța din casele
și de pe terenurile aparținând B.O.R.
În cazul preotului Țuțuianu nimeni nu a mișcat un deget, nici
măcar actualul mitropolit Teofan, succesor al lui Daniel la scaunul
mitropolitan de la Iași, nu a întreprins nimic împotriva lui, de la
înscăunarea din 2008 și până în prezent.
Și să nu uităm că biserica în care slujește este considerată o
biserică «cu vad», aducătoare de profit, fiind arondată cimitirului
mare din Piatra Neamț.
O aluzie la faptele imorale ale patriarhului Daniel a fost
formulată și de un grup de monahi și credincioși: «Cunoaștem faptele
dvs. imorale, cunoaștem apartenența dvs. la această organizație
criminal, numită masonerie, unde ați ajuns până la gradul 33!»
Semnează: monah Teodot, schimonah Ieremia și un grup de preoți și
credincioși. 17 septembrie 2015.
Este arhicunoscut faptul că, în uzanța ortodoxă, apartenența la
masonerie este catalogată drept «erezie» și nicidecum șă «faptă
imorală». Subliniem faptul că nu avem nici o problemă legată de
practicile sexuale ale unei persoane, chiar și homosexuale.“
Acuze de homosexualism, pornind de la cazul episcopului de
Huși, a suporta și IPS Casian, Arhiepiscopul Dunării de Jos.
Obiectivitatea și regulile jurnalistului cinstit ne obligă să cităm dintr-
un articol bine documentat scris de Aida Zaharia, și intitulat „Episcopul
Casian, pe lista neagră în cel mai nou scandal sexual“ (Expres de
Dunăre, 22 iulie 2017).
Cităm: „Scandalurile sexuale din cadrul Bisericii Ortodoxe
Române prind proporții greu de măsurat.
Dezvăluirile făcute de un preot despre apucăturile nefirești ale
episcopului Corneliu de la Vaslui pun jar pe lumea ortodoxiei din
România.
Peste 100 de preoți din toate parohiile vasluiene au pregătit o
scrisoare deschisă către conducerea Mitropoliei Moldovei și Patriarhiei
Române, în care cer să înceteze cu fățărnicia dovedită în cazul PS
Corneliu, episcopul cu apucături homosexuale, aceea de a-l lăsa să
slujească în continuare, deși probele sunt foarte clare, în timp ce în
alte cazuri preoții vinovați sunt caterisiți. Slujitorii Domnului sunt
revoltați de faptul că există foarte multe probe , dar cu toate acestea,
Episcopul Hușilor este lăsat la slujbe, fără nicio opreliște.
„De ce se aruncă motanul mort de la București la Iași, și de la Iași
la București? Ce se așteaptă? Problema este foarte clară. Pe casetă se
recunoaște vocea episcopului de Huși. Și-apoi există nu una, ci vreo
opt filmări difuzate deja în mediul nostru bisericesc și pe care mulți
dintre preoți le-au vizionat cu mult înainte de a fi difuzate de către
CANCAN. Vreți să iasă la iveală și alte personalități din Biserica
Ortodoxă Română care practică masajul erotic?”, se întreabă preoții
vasluieni.
Pe lista neagră a fețelor bisericești se află și episcopul „Dunării
de Jos”, Casian Gălățeanul alături de alți doi înalți șefi din cadrul
Bisericii: Arhiepiscopul Ciprian al Buzăului și Vrancei, care a fost coleg
cu Corneliu al Hușilor, și Episcopul Sofronie al Oradiei, suspectat de
activități necurate la mănăstirea Izbuc.
Despre comportamentele anormale ale lui Casian Gălățeanul s-au
tras semnale încă din anul 2005. O maică misionară din cadrul Bisericii
ortodoxe, Veronica C., pe atunci maică la Mănăstirea din comuna Tudor
Vladimirescu striga la ușile organelor de cercetare despre abuzurile și
violențele comise de episcop dar și despre apucăturile de homosexual
ale episcopului:
„Mă numesc C. Veronica, sunt maică misionară ortodoxă și în
câteva cuvinte încerc să exprim ce s-a întamplat în ziua de 15 august
2005:
În mănăstirea a trebuit să intru ca „civil”; am reușit să trec peste
câteva filtre de polițiști. Acolo era format un cordon de polițiști
(plătiți din banii contribuabililor) care așteptau pe episcopul Casian,
care, ca întodeauna s-a lăsat așteptat. Sfânta Liturghie a început odată
cu venirea episcopului; episcopul părea destul de grăbit fiindcă făcea
semne maicilor să grăbească Liturghia. Pe lângă mine se tot perindau
polițiști și jandarmi (ce sunt plătiți din bani contribuabililor) și body-
guarzi ai mănăstirii, căutând cu disperare persoane care ar putea
tulbura „liniștea” episcopului Casian. Se apropie de mine și dl. Stroe,
omul servicilor secrete – așa se lăuda domnia sa, adus la Vladimirești
cu misiune specială, anume să ne recunoască pe fiecare, el lăudându-
se că are memorie vizuală. A sosit și momemntul culminant al Sfintei
Liturghii, Sfintele Daruri, moment în care fiecare om, în frunte cu
preotul care săvârșește Sfânta și dumnezeiasca Liturghie, trebuie să
„lepădăm grija cea lumească”. Numai că „preoții”, slugi credincioase
lui Casian, au vrut să dea o dovadă de zel față de măritul lor stăpân,
au început să-l pomenească „pe preafercitul nostru stăpân…”, moment
în care mi-am exprimat indignarea, spunând cu voce tare că nu este
vrednic de preoție, nu este vrednic să fie numit stăpân; unul singur
este Stăpân, și Acela este Hristos-ziditorul! M-am trezit cu un pumn în
față și alte mâini, alți pumni au urmat celor dintâi; unul din body-
guarzii lui Casian s-a urcat pur și simplu pe mine, dărâmându-mă la
pământ, strigând: „Omorâți-o, ca să se sature…!” Au urmat alte
lovituri, pe care eu oricum nu le mai simțeam sau număram. M-au
ridicat de jos, unii trăgeau de mine în dreapta, alții în stânga, nu am
mai apucat să văd decât că o altă fată este târâtă pe jos și din spatele
lor venea o trupa de polițiști și jandarmi care duceau cu forța o
bătrână și o femeie care striga că este însărcinată. Am fost târâtă din
fața Altarului prin toata curtea mănăstirii, ținută de mâini, astfel
putând să mă lovească cine vroia și cine nu vroia; le-am adus aminte
polițiștilor că și eu am drepturi, că înainte de toate sunt om; dar ei mi-
au spus că l-am deranjat pe Casian și că astea sunt ordinele.
Ajunsă la mașina poliției, m-au ținut pe loc fără să mă bage în
mașină; din urmă au venit câțiva body-guarzi ai lui Casian care m-au
lovit cu pumnii și palmele cât au vrut. Nu după mult timp au apărut și
alte persoane târâte de oamenii lui Casian, printre care se afla și
femeia însărcinată. Mă întrebam dacă fătul din burta mamei era și el
vinovat?! Sau poate că și bătrâna aceea, cu un handicap la picior, pe
care o târau fără milă? Femeia însărcinată a încercat să le spună body-
guarzilor lui Casian că ea nu suporta să vadă pe cineva bătut, că ea
lucrează la o creșă și nu poate accepta să fie bătut vreun copil, și din
cauza asta mi-a luat apărarea; plânsetele acelei femei nu au
impresionat pe nimeni;
Ne-au dus la poliția din satul Tudor Vladimirescu, am prezentat
buletinul, polițiștii nefăcând același lucru, adică nu s-au legitimat, au
zis că nu e treaba noastră să știm numele lor. Mai mult, femeia
însărcinată (am aflat că se numea Mariana) a cerut o coală de hârtie să
facă o plângere dar a fost refuzată cu desăvârșire. Iată cum unui om,
ba mai mult, unei femei însărcinate i se neagă dreptul de a-și
manifesta nemulțumirile față fie de un episcop corupt, fie chiar de
organele de poliție, care i-au pus în pericol viața ei dar și a fătului.
Femeia bătrână plângea și se ruga. Vă mărturisesc că acea
femeie avea atâta disperare pe chipul ei, lacrimile ei poate ar fi
înduplecat pe un ateu, dar slugile lui Casian, nu!
(…) În mănăstire, Casian și-a continuat discursul sau diabolesc
împotriva Maicii Starețe Veronica și a tot ce înseamna Vladimirești. O
altă femeie a avut curajul să-l contrazică pe Casian. Lângă această
femeie s-au mai alăturat și câțiva bărbați care i-au bătut obrazul
episcopului. Casian, bineînțeles a spus că nu ne-a bătut nimeni și că
doar au fost scoși afară niște eretici. Se pare că buzele sparte, pumnii
din capul nostru, au fost doar „daruri duhovnicești” din partea
episcopului Casian”.
Casian este numit „desfrânat” chiar de episcopul Hușilor.
În dosarul instrumentat de DNA sunt zeci de capturi video, fapt
ce a agitat înalți prelați din BOR. Și asta pentru că, pe înregistrări,
Corneliu ar povesti despre comportamentul deviant al mai multor înalți
prelați care ocupă funcții importante.
Una dintre filmări a fost fãcută undeva între anii 2005-2007, scrie
vremeanouă.ro, În filmare, episcopul Corneliu îi spunea lui Ursac: „Măi
Ursac (n.r. preotul Ursac de la Deleni-Vaslui), eu te iubesc pe tine. Eu
nu sunt desfrânat cum e Casian (episcopul Galațiului), care s-a dus și a
cumpărat cameră de spionaj și a filmat”!“
Despre problemele de homosexualitate ale IPS Ciprian,
Arhiepiscopul Buzăului și Vrancei, a scris cu pertinență ziaristul George
Lixandru (Expres Sud-Est, 15 octombrie 2019).
Ziaristul scrie:
„Arhiepiscopul Buzăului și Vrancei – IPS Ciprian – acuzat de
colegi că a întreținut relații sexuale cu Episcopul Slatinei
Arhiepiscopul Vrancei şi Buzăului era acuzat, în urmă cu un an, că
a întreținut relații sexuale cu Episcopul Slatinei şi Romanaților.
Dezvăluirea a fost făcută de un fost preot, care i-a cerut, în urmă cu
un an, episcopului Slatinei şi Romanaților să facă testul castității, ca să
demonstreze că nu a întreținut astfel de relații intime.
De altfel, din anul 2013, când Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe
Române l-a ales pe Ciprian Spiridon Câmpineanu în scaunul vacant de
Arhiepiscop al Buzăului și Vrancei, eparhia pe care o conduce nu a fost
scutită deloc de scandaluri. În cei șase, Arhiepiscopia celor două
județe a avut parte de câteva episoade care au cutremurat întreaga
țară, în 2016 Arhiepiscopia Buzăului și Vrancei editând chiar și o
broșură de propagandă care conținea atacuri la adresa adversarilor și a
contestatarilor ÎPS Ciprian, conducătorul eparhiei.
Cărțulia a fost tipărită, așa cum scrie pe pagina de gardă, cu
binecuvântarea ÎPS Ciprian, și are titlul „Feriți-vă de preoții și
episcopii falși“. În cele douăzeci de pagini, sunt prezentați, cu text și
fotografii de tip cancan, mai mulți preoți caterisiți, enoriași
excomunicați, un jurnalist incomod și un afacerist buzoian, proprietar
al unui cimitir privat. Prezentați drept dușmani ai Bisericii Ortodoxe,
vina celor în cauză este că, de-a lungul vremii, au intrat în conflict cu
mai marele Arhiepiscopiei și nu s-au supus necondiționat deciziilor
sale, bune sau proaste.
ÎPS Ciprian este recunoscut pentru ieșirile sale violente,
necontrolate și pentru deciziile controversate. Considerând că turma
pe care o păstorește îi datorează supunere oarbă, în multe din
acțiunile sale, adoptă poziții de forță în loc să dea dovadă de toleranță
și să accepte compromisuri care ar împăca ambele părți, mult mai
potrivite spiritului creștin pe care îl propovăduiește..
Mulți preoți din Buzău și Vrancea au început încă de pe atunci să
spună că se tem de măsura cu care ÎPS Ciprian îi amenință: caterisirea.
Însă, cel care ar trebui trecut pe lista de caterisire este chiar el însuși,
Ciprian Spiridon Câmpineanu – Arhiepiscopul Buzăului şi Vrancei, fiind
notorie informația că a întreținut relații sexuale cu Sebastian Pașcanu,
Episcopul Slatinei şi Romanaților.“
Spre onoarea sa, Justiția română a început o lucrare complicată
dar cu atât mai mult o lucrare binevenită. Se vorbește de prea multă
vreme de cea mai periculoasă treime din Biserica Ortodoxă Română,
anume: P.F. Daniel, Patriarhul BOR, IPS Ciprian, Arhiepiscopul Buzăului
și Vrancei și IPS Casian, Arhiepiscopul Dunării de Jos.
Ei nu slujesc deloc interesele ortodoxiei noastre milenare. Ei sunt
sclavii banilor și ai orgiilor rușinoase.
Creștinii ortodocși români merită o biserică ortodoxă curată. O
biserică luminată de o lumină adevărată.
Constantin Barbu
Fii primul care comentează