CFR cumpără locomotive din Franța de 3 ori mai scumpe decât se produc la Craiova!

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) cumpără pentru CFR locomotive din Franța, produse de Alstom. Germania și Suedia cumpără locomotive de la Craiova, produse de Softronic. În Suedia, locomotivele TransMontana circulă în condiții de vreme severă, dar și-au dovedit fiabilitatea. Ambele modele pot atinge o viteză de 200 km/h, dar diferența o face prețul. Locomotivele produse de Softronic sunt de 3 ori mai ieftine!

Pe 16 ianuarie 2024, ARF a anunţat că a desemnat Asocierea Alstom (Alstom Transport SA – lider, Alstom Transportation Germany GmbH – asociat) drept câştigătoare a licitaţiei pentru achiziţia a 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS pentru transportul feroviar de călători. Oferta financiară a celor de la Alstom, singurii participanți la licitația, s-a ridicat la suma de 767,51 milioane de lei fără TVA, compusă din valoarea de livrare a 16 locomotive electrice şi contravaloarea mentenanţei pentru o perioadă de 20 de ani. Rezultă, astfel, un preț de 9,5 milioane de euro pentru o locomotivă Alstom. Contractul a fost semnat luni, 29 ianuarie.

Mai mult, compania Alstom a și contestat procedura de achiziție, fiind nemulțumită de avansul de doar 15% prevăzut în caietul de sarcini. Producătorul francez a considerat că plata unui avans de 15% la semnarea contractului și restul la livrarea locomotivelor este o măsură disproporționată. CNSC a respins contestaţia Alstom, iar contractul de furnizare a rămas bătut în cuie: 16 locomotive electrice noi, capabile să circule cu o viteză maximă situată în intervalul 160 km/h – 200 km/h şi să tracteze până la 16 vagoane de călători, destinate transportului feroviar de călători. Plus servicii de mentenanţă şi reparaţii pentru o perioadă de 20 de ani, cu posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanţă cu încă 20 ani, fără organizarea unei proceduri competitive, ci prin încheierea unui act adiţional.

Softronic Craiova produce locomotive de 3 ori mai ieftine!

Dacă CFR se înnoiește cu locomotive din Franța, Germania și Suedia au ales o variantă mai ieftină și la fel de performantă: locomotivele produse la Craiova de Softronic. În Bănie nu mai există Electroputere, dar tot se produc locomotive. Și chiar unele foarte performante, având în vedere că, în ultimii zece ani, flota Deutsche Bahn Cargo (echivalentul CFR Marfă din Germania) în România a ajuns la 27 de locomotive făcute de Softronic la Craiova. Nu mai departe de decembrie 2023 DB Cargo a semnat achiziția a două locomotive TransMontana, asta în timp ce operatorul suedez Green Cargo a contractat 100 de locomotive Softronic TransMontana până în 2030, fiind cel mai mare client al firmei din Bănie.

Compania Green Cargo din Suedia a semnat în 2020, de exemplu, un contract cu Softronic Craiova pentru livrarea a 100 de locomotive electrice TransMontana în următorii zece ani. Valoarea contractului se ridică la aproximativ 300 milioane de euro (3 milioane de euro/bucată), iar producătorul român a livrat deja în Suedia 22 de locomotive din cele 100. Ultimele patru au plecat în noiembrie 2023.

Deutsche Bahn Cargo e prezentă pe piaţa din România din anul 2000 şi operează 70 de locomotive în total și 3.800 de vagoane. Cu ultimul contract, din decembrie 2023, pentru două locomotive, aproape 40% din flota Deutsche Bahn Cargo România va fi formată din locomotive electrice TransMontana produse la Craiova. Locomotivele Softronic sunt certificate pentru interoperabilitate în sistemul feroviar UE, iar o locomotiva TransMontana poate circula și cu 200 km/h.

Softronic continuă tradiția Electroputere Craiova

Înființată la Craiova în 1999, cu scopul principal de modernizare a locomotivelor (mai ales a celor făcute la Electroputere), Softronic a continuat și continuă tradiția orașului de peste 50 de ani în construcția de locomotive electrice. Primul nou model românesc de locomotivă electrică dezvoltat după Revoluție a fost făcut de Softronic Craiova în 2008. Se numea Phoenix. Au fost făcute șase bucăți. Două au fost livrate CFR Călători, trei către la Deutsche Bahn în Ungaria şi una la MMV, în Ungaria. Apoi, în 2010, Softronic a dezvoltat prima locomotivă electrică construită în România cu motoare de tracțiune asincrone, TransMontana.

Locomotiva Softronic TransMontana a păstrat formula de 6 osii, care a fost atât de apreciată la locomotivele Electroputere Craiova, LE5100, construite zeci de ani sub licență suedeză. Prezenţa a 6 osii în loc de 4 permite asigurarea unei forţe de tracţiune mai mari şi a unei aderenţe mai bune în pante pronunţate, conform specialiștilor. Fiecare din cele 6 electromotoare are o petere de 1.000 kW (1.360 cai putere), astfel încât puterea nominală totală a locomotivei e de 6.000 kW, echivalentul a 8.160 cai putere.

Puterea maximă, pe care locomotiva o poate asigura pe termen scurt de o oră este de 6.600 kW, adică 8.967 cai putere. Locomotiva TransMontana poate atinge viteze de peste 200 km/h și este autorizată STI pentru trenuri de marfă cu viteza maximă de 120 km/h, conform constructorului, care afirmă că, la ora actuală, este cea mai avansată locomotivă electrică construită în estul Europei.

CFR cumpără locomotive din Franța de 3 ori mai scumpe decât se produc la Craiova. Ce putere au locomotivele Alstom

Autoritatea pentru Reformă Feroviară cumpără 16 locomotive Alstom – TRAXX (Transnational Railway Applications with eXtreme fleXibility) MS (Multi System), singurul model al producătorului care respectă caietul de sarcini. Locomotiva a ajuns la a 3-a generație și este fabricată la uzinele Bombardier din Kassel, Germania. Modelul Alstom – TRAXX a apărut prima oară în 1996 și a ajuns acum la cea de-a treia generație. Este fabricat la uzinele Bombardier din Kassel, Germania, de-a lungul celor aproape 30 de ani de carieră fiind produse peste 1.800 unități.

Locomotiva Alstom – TRAXX are o putere de 5.6 MW (7.600 cai putere) 15 kV/16.7 Hz, 25 kV/50 Hz AC și 1.5 kV, 3 kV DC, 85 tone (21t/osie) și un cuplu la plecarea de pe loc de 270 kN. Adică, puțin mai mare decât defuncta locomotivă Electroputere Craiova LE5100 (250 kN), dar aproape de două ori mai mic decât cel al locomotivei Softronic TransMontana (435 kN). Conform specialiștilor, cuplul de 270 kN arată că locomotiva Alstom – TRAXX nu se pretează pentru cale ferată preponderent de deal și/sau munte, putând fi utilizată eficient doar pe trasee în aliniament (sau cât mai aproape de aliniament, cu declivități foarte mici), potrivit romaniaferoviara.ro.

Alstom este un producător multinațional francez de material rulant care operează la nivel mondial pe piețele de transport feroviar. Este activă în domeniile transportului de pasageri, a semnalizării și a producției de locomotive, rame diesel, electrice și diesel-electrice (hibride).

Compania și numele ei (scris inițial Alsthom) au fost formate printr-o fuziune între divizia de inginerie electrică a Société Alsacienne de Constructions Mécaniques (Als) și Compagnie Française Thomson-Houston (Thom) în 1928. Ulterior mai multe companii din Franța și Germania s-au alăturat consorțiului Alstom care a achiziționat Bombardier în anul 2021.

sursa-EuroOlteniaInfo.ro

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*